Najprościej mówiąc gaźnik motocyklowy jest urządzeniem dzięki któremu możliwe jest wprowadzenie benzyny zmieszanej z powietrzem do silnika. W zależności od rodzaju i pojemności silnika, gaźnik będzie mniej lub bardziej skomplikowany, ale każdy gaźnik motocyklowy aby spełniał swoją funkcje i zapewniał prawidłową pracę silnika musi posiadać trzy podstawowe układy mieszania paliwa z powietrzem. Są to:
Jak można się domyśleć każdy gaźnik do skutera lub motocykla jest dość precyzyjnym urządzeniem wymagający bardzo ostrożnego i fachowego podejścia. Dodatkowo ze względu na rolę, którą pełni w całym układzie zasilania, konieczna jest regularna kontrola jego stanu, gdyż wszelkie uszkodzenia gaźnika motocyklowego będą skutkowały niesprawnością maszyny.
Problemy związane z pracą gaźnika motocyklowego występują dosyć często. Najczęstsze objawy to gaśnięcie silnika na wolnych obrotach, „dławienie” się silnika na wysokich obrotach, brak mocy, problemy z uruchomieniem silnika czy zwiększone spalanie. Najczęstszymi przyczynami tych usterek jest zanieczyszczenie gaźnika, które bardzo często spowodowane jest przez niskiej jakości paliwo lub przedostawanie się brudnego powietrza do gaźnika. Bardzo ważne jest aby zarówno benzyna, jak i powietrze przedostające się do gaźnika przechodziło przez drożne i niezanieczyszczone filtry. Częstą przyczyną jest też źle wyregulowany gaźnik. Skuter czy motocykl z niewyregulowanym układem zasilania z pewnością nie zapewni satysfakcji swojemu użytkownikowi. Zdarzają się niekiedy sytuację, że uszkodzenie gaźnika jest tak duże, że nie pomaga żadne czyszczenie a wykonanie regulacji jest niemożliwe lub nieskuteczne. Wówczas najczęściej wymaga to wymiany na nowy gaźnik.
Gaźniki do motocykli lub gaźniki do skuterów są dość skomplikowanymi i precyzyjnymi urządzeniami. Z tego powodu dobrze jest zlecić ich naprawę czy regulację wyspecjalizowanym warsztatom. Jeśli jednak zdecydujesz się sam uporać z problemem lub samodzielnie przeprowadzić konserwacje gaźnika to z pewnością możesz go umyć w benzynie lub nafcie. Możesz też przedmuchać kanały sprężonym powietrzem. Wymaga to jednak wcześniejszego wykręcenia dysz paliwa, komory pływakowej czy śrub regulacyjnych. Pamiętaj aby rozkręcając gaźnik motocyklowy lub gaźnik do skutera trzeba robić to bardzo spokojnie i rozważnie, aby nie zgubić czy uszkodzić żadnej drobnej części. Poskładaj wszystko w odwrotnej kolejności również z dużą precyzją.
Regularna konserwacja gaźnika skutera lub motocykla pozwala na zachowanie go w lepszej kondycji.